Pavel Šťastný: Tvorba log je nejsmysluplnější činnost v rámci reklamy

Pavel ŠťastnýNesmrtelnou slávu mu zajistilo autorství loga Občanského fóra. Pavel Šťastný, úspěšný český designér, výtvarník a typograf, mimochodem také tvůrce loga magazínu Aim Higher!, se dnes specializuje na tvorbu log a korporátního designu. Kromě práce pro Seznam.cz, Datart, ArtGen či Slovanský dům má na svém kontě také celou řadu zajímavých kulturních projektů.

 

 

Jak se stát autorem jednoho z nejslavnějších log v dějinách země? V roce 1989 byl Pavel Šťastný studentem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, zabýval se oborem písma a knižní kultury. Krátce po 17. listopadu byla jednoho dne mezi studenty vyhlášena oficiální soutěž na logo Občanského fóra, hnutí, které tehdy režírovalo přechod od totalitního k demokratickému režimu. Jak Pavel Šťastný podotýká, zadání bylo poměrně časově náročné. Soutěž totiž byla vyhlášena ráno a tentýž den ve čtyři hodiny měly být návrhy odevzdány.

„V té době byla obvyklá seriózní loga, hranatá.“ říká tvůrce. „Když jsme si se spolužáky kolem půl čtvrté uvědomili, že termín odevzdání nemůžeme stihnout, začali jsme si z toho dělat legraci a vytvářeli rychle kreslené varianty, které bychom normálně nedělali. A tak vzniklo logo Občanského fóra,“ vzpomíná s úsměvem.

Dřívější obor písmo a knižní kultura je prakticky současný obor korporátního designu. Už tenkrát měl tedy Pavel Šťastný k této oblasti blízko. Pracoval ještě před zahájením studia, například v roce 1987 vytvořil logo Datartu (od té doby ho třikrát přebrandoval). A vítězství v takto historicky prestižní soutěži ho výrazně posunulo směrem k budoucí kariéře. „Začali přicházet klienti, postupně jsem vytvářel řadu kreslených log a zabýval se souvisejícími projekty,“ říká. Vznikala loga Slovanského domu, portálu Seznam.cz, Paraple, Engine Automobile Culture, Česko-saúdské obchodní komory a další.

Logo je trvalá hodnota

„Logo je tváří firmy, je to něco, co ji prezentuje navenek,“ vysvětluje Pavel Šťastný, „při setkání si obvykle vyměňujete vizitky a logo je první kontakt, který vás představuje. Z historického pohledu je pro mě v rámci reklamy tvorba log nejsmysluplnější činnost. Uvědomte si, že když například vyjde v novinách článek nebo někdo uspořádá jakoukoli akci, za pár dní je to pryč. Logo je jediná věc, která zůstává, je to trvalá hodnota.“

Tvorba log podle něj za posledních 25 let prošla velkou změnou. Zatímco dříve byly písma či styly log tendenční, charakteristické pro určitou dobu, dnes se je autoři snaží dělat nadčasově. Spousta firem totiž nyní musí tzv. rebrandovat. Hlavním důvodem bývá fakt, že jejich logo vypadá staře, protože bylo šité horkou jehlou. A tak se to firmy snaží napravovat, vysvětluje Pavel Šťastný.

Celý článek si můžete přečíst v magazínu Aim Higher! (ve formátu pdf)

Pavel Šťastný: Tvorba log je nejsmysluplnější činnost v rámci reklamy was last modified: June 19th, 2017 by Petra Vulterýnová