Nesmrtelnou slávu mu zajistilo autorství loga Občanského fóra. Pavel Šťastný, úspěšný český designér, výtvarník a typograf, mimo jiné autor loga magazínu Aim Higher!, se dnes specializuje na tvorbu log a korporátního designu. 

Jak se stát autorem jednoho z nejslavnějších log v dějinách země? V roce 1989 byl Pavel Šťastný studentem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, zabýval se oborem písma a knižní kultury. Krátce po 17. listopadu byla jednoho dne mezi studenty vyhlášena oficiální soutěž na logo Občanského fóra, hnutí, které tehdy režírovalo přechod od totalitního k demokratickému režimu. Jak Pavel Šťastný podotýká, zadání bylo poměrně časově náročné. Soutěž totiž byla vyhlášena ráno a tentýž den ve čtyři hodiny měly být návrhy odevzdány.

„V té době byla obvyklá seriózní loga, hranatá.“ říká tvůrce. „Když jsme si se spolužáky kolem půl čtvrté uvědomili, že termín odevzdání nemůžeme stihnout, začali jsme si z toho dělat legraci a vytvářeli rychle kreslené varianty, které bychom normálně nedělali. A tak vzniklo logo Občanského fóra,“ vzpomíná s úsměvem.

Dřívější obor písmo a knižní kultura je prakticky současný obor korporátního designu. Už tenkrát měl tedy Pavel Šťastný k této oblasti blízko. Pracoval ještě před zahájením studia, například v roce 1987 vytvořil logo Datartu (od té doby ho třikrát přebrandoval). A vítězství v takto historicky prestižní soutěži ho výrazně posunulo směrem k budoucí kariéře. „Začali přicházet klienti, postupně jsem vytvářel řadu kreslených log a zabýval se souvisejícími projekty,“ říká. Vznikala loga Slovanského domu, portálu Seznam.cz, Paraple, Engine Automobile Culture, Česko-saúdské obchodní komory a další.

Logo je trvalá hodnota
„Logo je tváří firmy, je to něco, co ji prezentuje navenek,“ vysvětluje Pavel Šťastný, „při setkání si obvykle vyměňujete vizitky a logo je první kontakt, který vás představuje. Z historického pohledu je pro mě v rámci reklamy tvorba log nejsmysluplnější činnost. Uvědomte si, že když například vyjde v novinách článek nebo někdo uspořádá jakoukoli akci, za pár dní je to pryč. Logo je jediná věc, která zůstává, je to trvalá hodnota.“

Tvorba log podle něj za posledních 25 let prošla velkou změnou. Zatímco dříve byly písma či styly log tendenční, charakteristické pro určitou dobu, dnes se je autoři snaží dělat nadčasově. Spousta firem totiž nyní musí tzv. rebrandovat. Hlavním důvodem bývá fakt, že jejich logo vypadá staře, protože bylo šité horkou jehlou. A tak se to firmy snaží napravovat, vysvětluje Pavel Šťastný.

Jak takové logo vzniká? „Nejprve studuji informace o firmě, chci vědět, kam směřuje, jaká je její historie či potenciál,“ říká designér. „Hodně pracuji pro developery. U nich obvykle musí být logo buď nové, nebo zapadat do stylu firmy v rámci korporátního designu. Většinou dostanu určité zadání, například že má logo působit seriózně, svěže a tak dále. A pak už přijde řada na samotné navrhování. Vždy vytvořím určitý set log a to vybrané pak cizeluji, třeba něco doplňuji a podobně. Ve finále vzniká manuál pro používání loga,“ popisuje. Za posledních 15 let se podle něj přístup firem k tvorbě log zásadně změnil, jejich představitelé pochopili, že logo je pro působení firmy na trhu zásadní.

Dárky pro ománský orchestr
Pavel Šťastný se díky svému širokému záběru dostal k celé řadě dalších mimořádně zajímavých projektů. Například tvoří design pro jednoho z nejúspěšnějších českých exportérů, výrobce zdravotnických lůžek, firmu Linet, je autorem konceptu redesignu jejích lůžek pro děti. Úspěšná spolupráce mu otevřela dveře i na Blízký východ. Pavel Šťastný si oblíbil zejména Omán, kde už pro několik subjektů vytvářel loga. Třešničkou na dortu je spolupráce s Royal Oman Symphony Orchestra, kdy je autorem designu speciálních dárků pro ománský orchestr.

Výčet aktivit úspěšného výtvarníka tímto zdaleka nekončí. Pavel Šťastný před lety spoluzaložil hodnoticí systém pro restaurace Gurmán, poté spoluzaložil Farmářské trhy na Kulaťáku, organizuje různé výstavy a další události. Má i společné projekty s ELAI. Jedním z nich je výstava Art Money v ArtGen Office Gallery, která propojuje dva světy – svět umění a svět peněz. Výstava vznikla na motivy knihy Ekonomie dobra a zla ekonoma Tomáše Sedláčka. „Nebráním se prakticky žádné spolupráci a jsem otevřený novým projektům. Zabývám se i novými technologiemi, virtuální realitou, 3D tiskem a řadou dalších věcí,“ dodává Pavel Šťastný.

Jak bylo v úvodu zmíněno, umělec je mimo jiné autorem loga magazínu Aim Higher! Vysvětluje, že podle zadání mělo být svěží, rovnou čtenáře oslovit a něco mu sdělit. „S výsledkem jsem spokojen, myslím, že magazín a logo spolu výborně ladí,“ pochvaluje si Pavel Šťastný. Ředitel ELAI Lukáš Sedláček k tomu dodává:„Když jsme zvažovali, koho oslovit pro návrh loga našeho magazínu, tak mě hned napadl Pavel Šťastný, neboť je to ten nejlepší grafik, kterého v ČR znám. Navíc jsem jeho nejslavnější logo, logo OF, vídával již od svých dětských let – se sametovou revolucí se logo OF stalo symbolem vzkříšení československé demokracie. Skutečnost, že nám vytvořil logo, je jak pro nás v ELAI, tak i pro mne ohromnou poctou.“

Martin Zika

Tvorba log je nejsmysluplnější činnost v rámci reklamy was last modified: February 23rd, 2018 by Martin Zika